Jump to content

Innflytting og ordensregler

Kjære leietakere- velkommen til ditt nye hjem!

For å gi deg den beste starten mulig har vi satt sammen et lite innflyttings-kit til deg, med en video og viktig nøkkelinformasjon.

Ta gjerne en titt på videoen og les gjennom ordensreglene. I tillegg til ordensreglene finner du en QR-kode i boligen din som gir deg nyttig informasjon om blant annet internett, brannsikkerhet og avfallshåndtering.

Innflyttingsprotokoll

Før du flytter inn, må du gå gjennom innflyttingsprotokollen som sendes til deg via Hybel.no. Dette er et viktig steg for å dokumentere boligens tilstand ved innflytting. Husk å ta bilder av rommet og boligen og laste dem opp i systemet. Dette sikrer at du ikke blir holdt ansvarlig for eventuelle skader som var der før du flyttet inn. Dette hjelper deg også med å få tilbake depositumet ditt når du flytter ut.

Ordensregler

For at alle skal trives her, er det noen viktige regler som vi alle må følge: 

  • Nattero: Mellom kl. 23:00 og 07:00 skal det være ro i eiendommen. 
  • Søppelhåndtering: Søppel må kildesorteres og kastes daglig. Mellomlagring av søppel er ikke tillatt. 
  • Røyking: Røyking er ikke tillatt innendørs. Hvis du røyker utendørs, må det skje uten sjenanse for andre. Husk å kaste snus og sneiper i en egnet avfallsbøtte. 
  • Brannalarm og utrykning: Hvis brannalarmen utløses på grunn av uforsiktighet, må leietaker dekke utrykningen. 
  • El-bil og lading: Lading av el-bil, motorvarmer, el-sykkel og sparkesykkel er ikke tillatt innendørs på grunn av brannfare. 
  • Snømåking: Alle beboere har ansvar for snømåking på eiendommen, spesielt ved trapper, inngangsparti og oppkjørsel. 
  • Husdyr: Det er ikke tillatt å ha husdyr i leiligheten, hybelen eller fellesrom. 
     

Overnattingsgjester: 

  • På hybel/i bofellesskap kan du ha overnattingsgjester i inntil 3 dager. 
  • I egen leilighet kan du ha gjester i inntil 14 dager. 
  • Du må selv være til stede under hele oppholdet, og gjester skal ikke være til sjenanse for andre beboere. 
  • Port og inngangsdør: Skal alltid være låst for å sikre trygghet for alle beboere. 

Renhold

Renhold hos oss er et felles ansvar. Du er selv ansvarlig for renhold og orden i din egen hybel eller leilighet, men i tillegg må du bidra til å holde fellesarealene rene sammen med de andre beboerne. 

Jevnlig vask:

  • Fellesområder som oppholdsrom, kjøkken og korridorer skal vaskes minst én gang i uken. 
  • Når du bruker felleskjøkkenet: Rydd opp etter deg! Brukt kjøkkenutstyr skal settes i oppvaskmaskinen, ikke bli stående på benken. 
  • Dersom oppvaskmaskinen er ferdig, hjelper vi hverandre med å tømme den. 
  • Søppel skal tømmes regelmessig. Når søppelkassen er full, må den tømmes i bossrommet. 
  • Matrester må ikke bli stående til de råtner. Hold ditt kjøkkenskap samt din plass i kjøle- og fryseskap rent. 
  • Brudd på kjøkkenreglene kan føre til utestengelse fra felleskjøkkenet. Så vær grei med hverandre – rydd opp etter deg! 
     

For å opprettholde et godt bomiljø, anbefaler vi å gjøre en følgende punkter noen ganger i året:

  • Vask kjøleskapet innvendig og utvendig. 
  • Avrim fryser ved behov. 
  • Rengjør filter i oppvaskmaskinen og bruk maskinrens én gang i måneden. 
  • Vask stekeovn innvendig og utvendig. 
  • Rens sluk på badet én gang i måneden. 
  • Vask vegger, vinduer, dører og karmer jevnlig. 
  • Sørg for at ventilasjonssystemet fungerer optimalt ved å holde ventiler åpne. 

Vedlikehold

Leietaker må selv stå for enkelt vedlikehold, som for eksempel å skifte lyspærer. 

  • Hvis du bestiller vaktmester eller elektriker via oss og det viser seg at feilen ikke er noe vi er ansvarlig for, må du dekke kostnaden selv. Så sjekk alltid grundig før du melder inn en feil! 
  • Det er ikke tillatt å fjerne inventar, bytte møbler eller gjøre endringer på leiligheten uten godkjenning fra oss. Det betyr også at du ikke kan male rommet uten spesiell tillatelse. 

Oppbevaring

  • Sykler, ski og lignende skal kun plasseres på anviste steder. 
  • Trappeoppganger må alltid være ryddige – det betyr ingen dørmatter, sko eller annet som blokkerer. 

Inneklima

Vi ønsker at alle skal trives her, og et godt inneklima er viktig for trivselen. Her er noen enkle grep du kan ta: 

  • Ha god luftsirkulasjon på rommet og i fellesarealene. 
  • Fjern søppel regelmessig. 
  • Unngå stillestående fuktig luft, særlig på badet. Etter en dusj, la viften gå lenge nok til at all damp er borte. 
  • På soverommet bør du lufte godt før du legger deg og gjerne la døren stå litt åpen om natten. 
  • Ikke plasser møbler tett inntil yttervegger, da dette kan føre til kondens  

Følger dere disse enkle rådene, vil dere få et godt og trygt bomiljø. Har du spørsmål, er vi alltid tilgjengelige via Hybel.no eller e-post.

Gebyroversikt

Nøkkelgebyrer

  • Tap av systemnøkkel (hoveddør, hybel / leilighet) kr. 1.500,-
  • Fraflytting uten innlevering av nøkkel kr. 3000,-
  • Hvis utleier må låse opp leiligheten din fordi du har mistet eller glemt nøkkelen, vil det koste kr. 500,- i arbeidstid (08:00-16:00). Utenfor arbeidstid faktureres du for det gjeldende utrykningsgebyret fra underleverandør, pluss et administrasjonsgebyr på kr. 500,-. 
     

Rengjøring av rom

  • Dersom hybel / leilighet og fellesrom fraflyttes uten tilstrekkelig rengjøring og rydding, belastes den fraflyttede leietaker med kr. 100, - per kvadratmeter, minimum kr. 2.000,-
  • Etterlatte gjenstander som må flyttes vil belastes med samme gebyr. 
  • Hvis du bryter røykeforbudet innendørs, kan det medføre at leiligheten eller hybelen må males på nytt. Kostnaden for dette må du som leietaker dekke. 
     

Annet

  • Kostnader for hensatte møbler, søppel o.l. vil faktureres per brukt time á kr. 850,- + bortkjøring.
  • Det er ikke tillatt å bruke rom som ikke er utleid til deg. Dersom dette skjer, vil du bli belastet for leien av rommet. 
  • Ved slitasje på fast inventar utover normal elde vil kostnaden for utbytting bli belastet leietaker.
  • Dersom rom eller leilighet må males eller utbedres på andre måte pga skader, røyking innendørs eller annen slitasje som er utover normal elde, belastes dette etter underleverandørs pris samt administrasjonsgebyr á kr. 500,-
  • Dersom saken overføres til inkasso belastes inkassosalær i.h.t. inkassolovens forskrifter § 2-2 og 2-3.

Brannsikkerhet

Ved innflytting vil du få en gjennomgang av brannsikkerheten sammen med en boligfadder eller vaktmester. Dette skjemaet skal fylles ut og signeres av begge parter. 
 

HUSKEREGEL VED BRANN 

Det finnes en enkel huskeregel du alltid skal tenke på ved brann: "Redde, varsle, slokke". 

Rekkefølgen kan variere avhengig av situasjonen, men dette er hovedpunktene: 

  1. REDDE 
  2. Varsle alle som oppholder seg i bygget. 
  3. Hjelp hverandre ut til møteplassen som dere har blitt enige om på forhånd. 
  4. Sjekk at alle har kommet seg ut. 
  5. VARSLE 
  6. Ring brannvesenet på nødnummer 110
  7. Oppgi nøyaktig adresse. 
  8. Ikke legg på før du har fått beskjed om at du kan gjøre det. Brannvesenet er på vei mens du snakker. 
  9. SLOKKE 
  10. Dersom brannen ikke er for stor, forsøk å slokke den. 
  11. Ikke utsett deg selv eller andre for fare. 
  12. Husk at røyken er giftig, så vær forsiktig. 

     

BRANNVARSLING

For de eiendommene som har sentralt brannvarslingsanlegg, er du som leietaker pliktig til å sette deg inn i hvordan systemet fungerer. Dette inkluderer varsling til brannvesen og utleier. 

  • Røykvarslere og følere skal aldri tildekkes eller fjernes. 

Dersom det ikke er et sentralt varslingsanlegg, må du bytte batterier i røykvarsleren minst to ganger i året og teste den regelmessig. 


SIKKERHET VED BRUK AV KOMFYR

Ha alltid oppsyn med kjeler og stekepanner når du bruker komfyren. 

  • Bruk tidsur eller alarm når du tilbereder mat i stekeovnen. 
  • Dobbeltsjekk at alle plater er skrudd av før du forlater kjøkkenet. 
  • Ikke legg brennbare gjenstander på eller i nærheten av komfyren. 
  • Unngå å lage varm mat dersom du er trøtt eller beruset. 
  • Pass på god utlufting for å unngå at matos utløser brannalarmen. 
  • Ha alltid en fungerende røykvarsler i nærheten av kjøkkenet. 
  • Sørg for at slukkemidler er lett tilgjengelige. NB! Vann skal aldri brukes på fett- og oljebranner! 

Kontakt

Du når oss alltid via chatten i Hybel.no.
Vi er tilgjengelige på telefon 901 67 000 mandag-fredag mellom 08:00 - 17:00, utover dette er telefonen bemannet av Securitas.

+47 901 67 000 post@bocoliving.no

Facebook Instagram TikTok Personvern Cookies

Work by